dit digitale dagboek is een reisverslag van familie de Wit in de USA. Hoop dat jullie zullen genieten van onze belevenissen.

zaterdag 23 juli 2011

Yosemite Parc

's morgens zijn we eerst nog naar de Lakes gaan kijken van Mammoth Lakes, aangeraden door een ober van het eettentje van gisterenavond. De Lakes zijn erg mooi, veel water en watervallen. Een man onderweg vertelde ons dat hij in 40 jaar niet had meegemaakt dat er zo laat in het voorjaar nog zoveel sneeuw was gevallen. Wij zagen nu nog heel veel sneeuw langs de weg liggen. Op de terug weg bijna een paar herten aangereden, er zit hier echt heel veel wild.

Na een uurtje reden we het Yosemite Parc in via de noordoostkant. XPrachtige natuur, van hele steile ruwe rotswanden (incl steilewand klimmers) tot mooie lieflijke alpenweiden. We zijn regelmatig uitgestapt om het allemaal goed op te nemen en foto's te maken.Na bij het hotel te hebben ingecheckt zijn we 's-middags nog naar Mariposa grove gereden. Hier staan nog enorme mammoet bomen (gigant Sequoia's) van eeuwen en eeuwen oud. Het meest imposante exemplaar was de Gigant Grizzly, deze is 2700 jaar oud, 30 meter in omtrek en 64 meter hoog.

De volgende dag hebben we een wandeling gemaakt naar de Yosemite Upper Waterfalls, bij elkaar 4,5 uur stijgen, maar dan ook echt stijgen, we werden wel beloond, want het uitzicht was prachtig, je kwam eigenlijk boven het punt uit waar de waterval zich omlaag stort. We hebben daar een uurtje met de voeten in het water gelegen en toen moesten we nog omlaag, we moesten dik 2 uur dalen, het werd al wat later en rustig in het park en toen zagen we opeens een bergkat. Ze keek ons heel rustig aan en ging toen verder eten zoeken voor haar jongen, die hoorde we duidelijk piepen en janken.
's-avonds moe maar voldaan naar bed, we waren behoorlijk trots op onzelf dat we dit hebben gedaan, jeetje wat was dat steil zeg.

In Yosemite hebben we die dagen veel camera en tv ploegen in de weer gezien. Er zijn 3 toeristen vermist geraakt bij de Vernall waterfall. Ze waren over het hekwerk geklommen en uitgegleden en in de waterval gevallen. Tot op dit moment zijn ze nog niet gevonden, waarschijnlijk zal dit pas in het najaar zijn, als er minder water in de rivier is. Afgelopen voorjaar zijn er nog 6 toeristen hier verongelukt, maar je hoort wel dat bijna al deze mensen onvoorzichtig zijn geweest en niet naar de waarschuwingen hebben geluisterd.